In bijgaande grafiek wordt het aandeel van Linux op de desktop vanaf 2020 in de hele wereld, Europa (EU) en Nederland getoond.
De ontwikkeling blijkt nog duidelijker uit de voorschrijdende jaargemiddelden van de aandelen, zoals in bijgaande grafiek te zien is.
Vooral het aandeel in de wereld laat een gestage groei zien van ergens tussen de 1,5 en 2% naar ruim 4% nu. De cijfers voor Europa en Nederland zijn wat volatieler, maar ook zij laten de laatste paar jaar, vanaf 2023, een stijging zien. Voor Nederland was het Linux aandeel in afgelopen juni zelfs 4,8%.
Voor wat de wereld in zijn geheel betreft wordt de groei van het Linux aandeel gemeld door het Linux Journal onder de titel "Linux's Ascendancy: Charting the Open-Source Surge in the Desktop OS Arena". Als katalysatoren achter de opkomst van Linux noemt het artikel onder meer:
- Innovaties bij gaming
De gamingsector heeft een cruciale rol gespeeld in de groeiende populariteit van Linux. Valve's Steam Deck, een draagbaar gameapparaat dat draait op het Linux-gebaseerde SteamOS, heeft een nieuw publiek laten kennismaken met de mogelijkheden van Linux. Bovendien heeft compatibiliteitssoftware zoals het op Wine gebaseerde Proton de game-ervaring op Linux verbeterd door het spelen van Windows games mogelijk te maken. - Verbeterde hardwareondersteuning
Moderne Linux-distributies hebben de hardwarecompatibiliteit aanzienlijk verbeterd, waardoor installatie en dagelijks gebruik van allerlei apparaten soepeler verloopt. - Kosteneffectieve oplossingen:
Het open-sourcekarakter van Linux biedt een gratis alternatief voor propriëtaire besturingssystemen, aantrekkelijk voor zowel individuele gebruikers als organisaties die softwarelicentiekosten willen verlagen.
Een beletsel voor verdere groei kan zijn dat sommige propriëtaire applicaties en games voor Linux ontoegankelijk blijven of complexe configuraties vereisen. Bekende voorbeelden zijn de Adobe software en in mindere mate allerlei software van Microsoft. Er zijn echter goede alternatieven beschikbaar.